To był bardzo dobry rok dla polskiego oddziału Somfy. Tylko w listopadzie sprzedaż w porównaniu z analogicznym okresem 2013 roku była wyższa o 20 procent, a w całym roku - jak szacuje Radosław Borkowski, Dyrektor Zarządzający Somfy Sp. z o.o. - notowany wzrost powinien być na poziomie około 17 procent. Lepiej niż zakładano sprzedawały się także produktu segmentu tzw. domów inteligentnych (io - homecontrol). To świetny prognostyk na przyszłość, bo branża wiąże z rozwojem tego rynku ogromne nadzieje.
Tą pozytywną tendencję zauważyć można też i na innych światowych rynkach, gdzie Somfy ma swoje oddziały. Z analizy finansowej firmy za pierwsze trzy kwartały wynika, że tegoroczna sprzedaż jest na poziomie 753,1 mln euro, to jest o 7,1 procent większa od zakładanych prognoz. Na tym tle wyjątkowo korzystnie prezentuje się Polska, największy z krajów Europy Centralnej i Wschodniej, gdzie w pierwszych trzech kwartałach 2014 roku zanotowano imponujący wzrost na poziomie 15,1 proc.
- Ten rok jest da nas rewelacyjny, obroty nas zaskoczyły. Proszę zauważyć, że polski oddział Somfy niemal rok do roku notuje kilkunastoprocentowy wzrost - podkreśla Radosław Borkowski. - Tym większe też przed nami wyzwanie, żeby sprostać założeniom budżetowym na 2015 rok.
Zresztą dla całej branży ten rok był udany. Dane z trzech pierwszych kwartałów 2014 roku pokazują, że duży wzrost zanotowali też producenci okien. Ten wzrost dynamiki sprzedaży zauważalny jest zarówno na rynku krajowym jak i w eksporcie. Powody do zadowolenia mają i producenci domów inteligentnych, dla których był to bardzo udany rok. A ma być jeszcze lepiej. Z raportu opublikowanego przez Fortinet wynika, że domy inteligentne to już całkiem realna rzeczywistość. Sprzyjają temu zarówno rozwój technologii, coraz bardziej przyjaznej człowiekowi jak również uregulowania prawne - w ciągu sześciu lat wszystkie nowo powstające budynki będą musiały być budynkami o niemal zerowym zużyciu energii, co w praktyce oznacza też inteligentne zarządzanie domem.
Oczywiście nie brak i związanych z tym zagrożeń. Wspomniany raport Fortinet wspomina o obawach respondentów zaniepokojonych możliwością wycieku danych bądź ujawnienia poufnych informacji. Tym większe więc wyzwanie przed producentami, by po pierwsze skutecznie zabezpieczać system, a po drugie przekonać klientów, że to rozwiązanie jest dla nich bezpieczne. Na pewno nie jest to rozwiązanie drogie - szacuje się, że już inwestycja na poziomie około 10 proc. powyżej planowanego kosztu inwestycji pozwala na wprowadzenie elementów domu inteligentnego.
Mijający rok był przełomowy dla polskiego oddziału Somfy i pod innymi względami. Po 13 latach, we wrześniu nastąpiła zmiana na stanowisku dyrektora zarządzającego a funkcję tę objął Radosław Borkowski. Wcześniej w czerwcu w małopolskich Niepołomicach Somfy otworzyło fabrykę Sopem, drugą w tym roku największą zagraniczną inwestycję w Polsce (po Amazonie).
Ale i rok 2015, choć już bez tak spektakularnych zmian, zapowiada się niemniej emocjonująco.
- Jesteśmy w przededniu sfinalizowania współpracy z potencjalnymi klientami, którzy nie tylko produkują na Zachód, ale też mają znaczne udziały w sprzedaży w Polsce. - podkreśla dyrektor Borkowski. - Chcemy też w dalszym ciągu rozwijać rozwiązania bramowe. Szczególnie zależy nam na rozwinięciu współpracy z grupą architektów i instalatorów, którzy na co dzień współpracują z użytkownikami naszych produktów. Myślę, że uda nam się osiągnąć w 2015 roku wzrost sprzedaży na poziomie 10 procent.
SOMFY
- Societé d'Outillage et de Mécanique de Faucigny (Zakład
Mechaniki Precyzyjnej w Faucigny) to światowy projektant i lider w
zakresie automatyki i systemów sterowania, wykorzystywanych do ożywiania
zewnętrznych i wewnętrznych elementów budynków mieszkalnych, jak i komercyjnych
(w tym między innymi osłon okiennych, bram, czy też zamknięć handlowych).
Ponadto Somfy intensywnie działa również w obszarze zaawansowanych rozwiązań
dedykowanych inteligentnemu budownictwu, poszerzając swoją ofertę o
zintegrowane systemy zarządzania domem.
Firma powstała w 1960 roku w Clues we Francji. Od tego czasu rozwinęła swoją obecność już w 56 krajach na świecie. Spółka posiada 73 filie, 51 przedstawicielstw i biura na wszystkich kontynentach. Jest notowana na giełdzie papierów wartościowych EURONEXT w Paryżu.
W Polsce spółka istnieje już od 16 lat. Wysoka jakość produktów Somfy jest doceniana przez 270 milionów użytkowników i 32 000 klientów profesjonalnych na całym świecie. Produkcja roczna napędów grupy Somfy wynosi około 11 milionów sztuk, a roczne obroty przekraczają 950 milionów euro. Dziennie produkowanych jest 70 000 napędów, a co 3 sekundy (przez 24 godziny w ciągu doby) instaluje się 1 napęd SOMFY.
Dzięki prowadzeniu polityki innowacyjnej i ekspansji geograficznej, Somfy realizuje strategię, która ma zapewnić wewnętrzny i zewnętrzny rozwój oraz wzrost rentowności firmy.