PRZEŚLIJ NEWS DODAJ FIRMĘ DO BAZY OFERTY PRACY WYDARZENIA TARGOWE
2015-06-22
Firmy chcą być „eko”
Dziś moda na „zielony" wizerunek firmy i wprowadzanie do produkcji ekologicznych rozwiązań rozpowszechniła się także w Polsce.

SOMFY Sp. z o. o.
ul. Marywilska 34 J
03-228 Warszawa

tel. 22 509 53 00
fax 22 509 53 01
biuro@somfy.pl
www.somfy.pl

» więcej o firmie

Na Zachodzie przedsiębiorstwa, które starannie dbają o to, aby ich produkty były przyjazne środowisku i mu nie szkodziły to praktycznie już norma. Dziś moda na „zielony" wizerunek firmy i wprowadzanie do produkcji ekologicznych rozwiązań rozpowszechniła się także w Polsce.

Świadczy o tym wielkość nakładów, jakie ponoszą polskie przedsiębiorstwa na wdrożenie „proekologicznych" środków. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego tylko w 2013 r. było to bagatela ponad 5,4 mld zł - to połowa wszystkich środków, jakie w Polsce wydawane są rocznie na ochronę środowiska. Na wydatkach na ten cel przedsiębiorcy nie oszczędzają - w ciągu 10 lat nakłady na ten cel w polskich firmach wzrosły niemal dwukrotnie. Co więcej - raport KPMG i Forum Odpowiedzialnego Biznesu opublikowany pod koniec zeszłego roku potwierdził, że obecnie 96 proc. firm, a więc niemal wszystkie, deklaruje, że ich powinnością jest odpowiadanie na wyzwania ekologiczne i społeczne i już ponad połowa z nich te zadania - głównie właśnie związane z ochroną środowiska naturalnego - realizuje.

Przykład do Polski idzie z Zachodu. W fabrykach polskiej siedziby firmy Somfy, światowego lidera w produkcji inteligentnych urządzeń do domów i budynków użyteczności publicznej, od miesiąca rozpowszechniane są instrukcje i zasady z centrali z Paryża dotyczące wytwarzania nowych, pierwszych proekologicznych produktów. Za kilka tygodni pierwsze takie produkty zjadą z taśmy w Polsce. Somfy ma też ambitny plan - do 2018 r. chce, aby połowa produkcji spółki była „eko".

Program wdrożony w Somfy nazwano „Act for green" i - jak tłumaczy dyrektor zarządzający spółki Radosław Borkowski - to własna, autorska inicjatywa przedsiębiorstwa. „Chcemy odpowiedzialnie chronić nasze otoczenie. Dlatego nasze nowe produkty będą przyjazne środowisku w każdym cyklu ich istnienia: już w fazie ich produkcji aż do recyklingu, poprzez ich transport oraz faktyczne ich użytkowanie" - mówi Borkowski. Jak konkretnie wygląda ta proekologia w Somfy? Przede wszystkim ekologiczne będą opakowania produktów - co najmniej w 50 proc. będą składać się z materiałów pochodzących z recyklingu, a instrukcja do nich w całości zostanie wydrukowana na papierze pochodzącym z makulatury. Somfy całkowicie wykluczyło stosowanie materiałów styropianowych i PVC, które szkodzą środowisku. Także samo użytkowanie produktów ze znakiem „Act for green" będzie przyjazne środowisku, bo będzie oszczędnie zużywało energię. Przy produkcji i późniejszym użytkowaniu ekologicznego sprzętu zużywa się nawet dwa razy mniej dwutlenku węgla niż w przypadku produktów standardowych. Dzięki temu nasze produkty nie są inwazyjne dla środowiska" - dodaje Borkowski.

Eksperci wskazują na co najmniej trzy powody zainteresowania ekologią naszych przedsiębiorców. Po pierwsze to wynik nakładanych na nich z roku na rok coraz to nowych prawnych obowiązków (przepisów środowiskowych czy unijnych dyrektyw) związanych z ochroną środowiska, do których po prostu muszą się dostosowywać. Drugi powód to kwestia dostępu do środków unijnych - inwestycje z zakresu ekologii przedsiębiorcom głównie finansuje Unia Europejska. I jest jeszcze jeden powód - właściciele firm widzą, że „zielony" wizerunek firmy daje im wymierne korzyści. Polacy bowiem bardziej ufają firmom odpowiedzialnym społecznie i chętniej sięgają po ich produkty niż tych, którzy takich zasad nie stosują.



SOMFY
- Societé d'Outillage et de Mécanique de Faucigny (Zakład Mechaniki Precyzyjnej w Faucigny) to światowy projektant i lider w zakresie automatyki i systemów sterowania, wykorzystywanych do ożywiania zewnętrznych i wewnętrznych elementów budynków mieszkalnych, jak i komercyjnych (w tym między innymi osłon okiennych, bram, czy też zamknięć handlowych). Ponadto Somfy intensywnie działa również w obszarze zaawansowanych rozwiązań dedykowanych inteligentnemu budownictwu, poszerzając swoją ofertę o zintegrowane systemy zarządzania domem.

Firma powstała w 1960 roku w Clues we Francji. Od tego czasu  rozwinęła swoją obecność już w 56 krajach na świecie. Spółka posiada 73 filie, 51 przedstawicielstw i biura na wszystkich kontynentach. Jest notowana na giełdzie papierów wartościowych EURONEXT w Paryżu.

W Polsce spółka istnieje już od 16 lat. Wysoka jakość produktów Somfy jest doceniana przez 270 milionów użytkowników i 32 000 klientów profesjonalnych na całym świecie. Produkcja roczna napędów grupy Somfy wynosi około 11 milionów sztuk, a roczne obroty przekraczają 950 milionów euro. Dziennie produkowanych jest 70 000 napędów, a co 3 sekundy (przez 24 godziny w ciągu doby) instaluje się 1 napęd SOMFY.

Dzięki prowadzeniu polityki innowacyjnej i ekspansji geograficznej, Somfy realizuje strategię, która ma zapewnić wewnętrzny i zewnętrzny rozwój oraz wzrost rentowności firmy.

źródło: Somfy