Tegorocznej edycji towarzyszyło hasło: „Made in Poland - debata na temat perspektyw dla eksportu". Udział w spotkaniu wzięła m.in. francuska firma Somfy, światowy lider automatyki, który realizuje w Niepołomicach znaczącą inwestycję i z powodzeniem odnotowuje w eksporcie tendencje wzrostowe.
Debata nawiązywała do badania przeprowadzonego przez firmę InfoCredit wśród 285 członków Francuskiej Izby Przemysłowo-Handlowej. W spotkaniu udział wzięli zaproszeni przedstawiciele firm członkowskich m.in. Jacek Gromniak Prezes Somfy Sp.zo.o. oraz Marek Korowajczyk przedstawiciel Ministerstwa Gospodarki.
Jednym z ciekawszych wniosków tej analizy był fakt, że polski eksport, nie tylko stale odnotowuje wzrosty w ostatnim okresie, ale ma także bardzo dobre prognozy na przyszłość. Jak zaznaczył Marek Korowajczyk z Departamentu Promocji i Współpracy Dwustronnej w Ministerstwie Gospodarki: - w ciągu 22-23 ostatnich lat eksport z Polski wzrósł 13-krotnie.
Wszyscy uczestnicy spotkania pytani o przyczyny tak dobrych wyników i prognoz, zgodnie podkreślali walory polskich produktów takich jak: jakość, precyzja i optymalne koszty produkcji.
- Udało nam się osiągnąć wypadkową jakości i kosztów - podkreślał Jacek Gromniak, Prezes Somfy Sp. zo.o., jeden z prelegentów debaty.
Potwierdzeniem słów Jacka Gromniaka jest fakt ukończenia przez firmę Somfy budowy fabryki napędów do bram, rolet, markiz w Niepołomicach. Jest to inwestycja, która do 2020 roku zapewni blisko 800 miejsc pracy.
- Jednym z czynników, który był brany pod uwagę przy rozmowach dotyczących lokalizacji fabryki, była wysoko wykwalifikowana kadra specjalistów, która w dalszym ciągu chce się rozwijać. Tworzy to niewątpliwie dodatkowy atut tej inwestycji - dodaje Jacek Gromniak.
Dalsza część debaty poświęcona została kierunkom eksportu. Podkreślony został bardzo dynamiczny, jak dotąd, wzrost eksportu do krajów wschodnich, jak również czynniki mogące go osłabić w najbliższej przyszłości, w związku z niepewną sytuacją na Ukrainie. Uczestnicy spotkania przyznali, że nadal bardzo atrakcyjnym kierunkiem pozostają kraje zachodnie, które coraz częściej doceniają to, co jest oznaczone „Made in Poland".
Jak
zaznaczył Jacek Gromniak: Z mojej
perspektywy jako Prezesa Somfy, jak i Prezesa Polskiego Związku Pracodawców-
Producentów Osłon Przeciwsłonecznych i Bram, obserwuję, że eksport do krajów
zachodnich stale rośnie. Jestem przekonany, że tendencja wzrostowa będzie nadal
się utrzymywać i korzystanie wpływać na gospodarkę.
Somfy dba o nieustanny rozwój funkcjonalności i upraszczanie czynności domowych. Zbudowana w oparciu o io-homecontrol automatyka domowa została stworzona na nowo jako prosta, elastyczna i bezprzewodowa technologia dwu-kierunkowa, posiadająca zabezpieczenia najwyższej klasy.
Szeroki wachlarz urządzeń umożliwia spersonalizowanie instalacji i sprawia, że życie codzienne jest pozbawione zbędnych ograniczeń. Przykładowo za jednym kliknięciem lub po wykryciu ruchu w pomieszczeniu wiele zmechanizowanych produktów io zostaje ustawionych w ulubionych pozycjach (rolety, zasłony, oświetlenie, okna dachowe itp.). Scenariusze umożliwiają zapisanie i odtworzenie na żądanie ulubionego nastroju w wybranym momencie, lub jako reakcję na zmienne czynniki zewnętrzne - jasność, temperatura, ruch, wiatr, dym, pora dnia, itp.
Firma powstała w 1960 roku w Clues we Francji. Od tego czasu rozwinęła swoją obecność już w 56 krajach na świecie. Spółka posiada 73 filie, 51 przedstawicielstw i biura na wszystkich kontynentach. Jest notowana na giełdzie papierów wartościowych EURONEXT w Paryżu.
W Polsce spółka istnieje już od 16 lat. Wysoka jakość produktów Somfy jest doceniana przez 270 milionów użytkowników i 32 000 klientów profesjonalnych na całym świecie. Produkcja roczna napędów grupy Somfy wynosi około 11 milionów sztuk, a roczne obroty przekraczają 950 milionów euro. Dziennie produkowanych jest 70 000 napędów, a co 3 sekundy (przez 24 godziny w ciągu doby) instaluje się 1 napęd SOMFY.
Dzięki prowadzeniu polityki innowacyjnej i ekspansji geograficznej, Somfy realizuje strategię, która ma zapewnić wewnętrzny i zewnętrzny rozwój oraz wzrost rentowności firmy.
Ważniejsze daty SOMFY:
źródło: Somfy